Човекът, морето и машините в стихотворението
дата: 05-05-2007 @ 00:00:00 EEST
рубрика: анализи


Тъй като на пазара се чувства остра липса от качествени помагала по литература за кандидат-гимназисти и кандидат- студенти, в няколко последователни статии ще се помъча да анализирам някои от ключовите автори в съвременното писателско изкуство. Материалите не претендират за космическо отличие, още по- малко пък за изчерпателност, но съдържат интересни гледни точки и спорни моменти.
ЧОДА БОЙ, д. ф. н. (доктор на фаталните науки).

В края на 20-ти век в литературния живот на България се утвърждава нов стил, който преосмисля фолклорните мотиви, за да изрази чрез тях стремежите на младото демократично общество - това е тъй нареченият поп- фолк.

Поп- фолкът се дели на софт и хард. Вторият клон на новия стил се отличава с тематично многообразие, не се свени да разкрие и най- дребната подробност от делника, празника, душата и тялото на постмодерния българин.
Сред класиците в хардфолка се отличават Радо Шишарката и Тошко Тодоров например, но не бива да забравяме и по-нови представители като Амет.

Някъде по средата в хронологичен, но не и в качествен аспект, се намира творчеството на братя Кулинови. В производенията на талантливите поети се забелязва склонност към естетиката на масите (онези дървените, с карираните мушамички) - обект на творчески интерес стават тирбушонът, шкембето, оцетът, салатата и безспорната еманация на свободния човешки дух - летящото кебапче.
Мотивът за пътуването се появява и в едно от най-популярните стихотворения на братята - "Боцмане" (известно също като "Боц-маане")

Лирическият герой и главен персонаж в творбата на Кулинови е човек, за разлика от Аметовия в "Гъци-гъци" например.
Хуманистично ориентираният "аз" отправя въздействен призив към своите братя по оръжие "към морето". Именно около този зов се оформя и основният конфликт на творбата - между лирическият герой и героят боцман, който символизира принципното неодобрение на световния ред към желанията на личността по близост с гаджетата, джетовете и калканите.
Срещу нечестивата боцманска сила се изправят човек, машина и море, звяр и природа, земя и небо и други митологични обекти.

Стихотворението е изградено изключително чрез императивни форми. Отличава се глаголът "дай", който символизира силните стремежи на лирическия персонаж. Човекът в произведението на Кулинови е властна натура, в неговия образ може да се открие идеята на Ницше за Свръхчовека, преодолял световния ред, на чийто връх седи злият Боцман.

Но homo sapiens-ът не е сам в своята битка - с него са техническите постижения, прогресът, който се материализира чрез образите на БМВ-то (очевидно кабриолет) и джета. Последните са силен коз в житейския белот на човека - те са оправдано средство към целта, с което пък се асоциира с идеите на Макиавели; те са наказание за световните маргинални представители - "гаджéтата", които от своя страна не разполагат с достатъчно силна воля и качества, за да се борят с Боцмана - те биват опръскани за тази си слабост.
В съюзът на човека и машината при Кулинови ясно се вижда поетическото цитиране на Вапцаров, но всъщност ницшеанското начало е много по-изявено.

Морето, освен като крайна цел и върховно щастие, се показва и като обиталище на странни природни създания - гореспоменатите "гаджéта", които вече придобиват положителен оттенък, вездесъщия Боцман, паламуди, миди, калкани, скариди. Всички тези герои са обречени на духовно поражение от новия Свръхчовек., въоръжен с кларинети, тромпети и други бибитки.
Ключов за разбирането цялостната концепция на стихотворението е рефренът:

"Хайде тръгвай време е да отиваш на море,
под зелените смокини - гаджета по монокини.
Боцмане, нека ми е зле!"

Чрез синекдохата "зелени смокини" читателят е въведен в лирическия рай, който символно е приравнен с морската шир. Става ясна духовната и физическа голота на маргиналните героини, както и на Боцмана.
Кулминацията на творческото вдъхновение бива отбелязана чрез призива: "Боцмане, нека ми е зле!" Лирическият герой заговорва от първо лице, което маркира съкровеност на чувствата. В изповедния вик се отличава приемането на антагонистичната роля в света, но в името на собственото щастие. Злите сили са окончателно победени.

Много изследователи отбелязват и ролята на затворените пространства, както и на паричните средства в произведенията на Кулинови, ала в настоящето съчинение те ще изпаднат извън критическия взор.

Чрез своето цялостно творчество братята заемат важно място в развитието на поп фолка, както и на туризма по родното Черноморие. Това прави Кулинови национално богатство, което всички ние трябва да опазим.







статията идва от E-bane - Even Better Than The Real Thing (Literaturen Front)
http://www.e-bane.net

URL-ът на статията е:
http://www.e-bane.net/modules.php?name=News&file=article&sid=2438